ردبول ماجراجویی اتریشی

برند اتریشی ردبول در زمینه بازاریابی جهانی چنان حرفه ای عمل کرده که بسیاری از آمریکا این شرکت را برند ملی کشورشان می‌دانند .
سوال اینجاست که ردبول چگونه این کار را انجام داده است ؟
یکی از راهکارهای این تولیدکننده نوشابه های انرژی زا پوشش و میزبانی رخدادهای مهم ورزشی است.
از مسابقات جایزه بزرگ ایندیاناپولیس گرفته تا رقابت هواپیماها در انگلیس و مسابقات ماشین های دست ساز اردن

ردبول در همه رخدادهای ورزشی مهم حاضر است .
همچنین بسیاری از مسابقات مهم نیز به ابتکار این برند برگزار شده است.
استاد بازاریابی دانشگاه هاروارد (نانسی کوئن ) اظهار نظر جالبی در مورد این برند دارد .
ردبول مانند هیچ برند آمریکایی نیست…
آنچه در ازای مبلغ ناچیزی دریافت می‌کنیم یک قوطی حاوی نوشابه انرژی زا نیست بلکه خلاقیت است که به رگهای ما تزریق می‌شود.
این برند با اقتصاد جهانی گره خورده و اهدافش را در سراسر دنیا جستجو می کند.
اگر با دقت به برنامه‌های این شرکت نگاه کنید تفاوت آن با پپسی و کوکاکولا را حس خواهیم کرد .
چنین تفاوتی در آمارها نیز به وضوح مشاهده می‌شود اگرچه این سخنان را کوئن در سال ۲۰۰۱ بر زبان آورده با این حال همچنان سیاست های بازاریابی ردبول  خاص باقی ماندند

مک دونالد و بازاریابی فرهنگی

برندینگ رستوران در فضای دیجیتال

همه ما هنگام شنیدن نام مک دونالد به غذا های لذیذ فکر می کنیم
بدون شک این برند صنعت غذای جهان را در اختیار خود گرفته است
با این حال آنچه به هنگام صحبت در مورد مک دونالد کمتر به آن توجه می‌شود .
بازاریابی ویژه این شرکت تحت عنوان glocal است .
gloca شیوه بازاریابی ترکیبی برند است که بر اساس آن بازاریابی محلی و جهانی با هم ترکیب شده اند.
به منظور فهم بهتر این شیوه ابتدا باید به  اهمیت تلاش برای خلق بازارهای جدید توجه کنیم
آنچه تغییر سبک زندگی و سلیقه مردم نامیده می‌شود در سیاست بازاریابی مکدونالد کاربردی ویژه ای دارد .
بر اساس این استراتژی مک دونالد غذاهای بومی مناطق مختلف را به صورت تصادفی به یک کشور یا منطقه فرهنگی دیگر منتقل می کند
به عنوان مثال افزودن اسپاگتی به منوی فیلیپین ، ساندویچ های فرانسوی به منوی مک عربیا و همچنین خوراک چینی به فهرست غذایی هلند تجربیات موفقی هستند که این غول دنیای خوراکی به مرحله اجرا در آورده است.
چنین شیوه ای به مک دوتالد کمک کرد  تا در آمارهای سال ۲۰۱۴ به عنوان نهمین برند بزرگ جهان شناخته شود رتبه که در تاریخ فعالیت این مجموعه بی سابقه است

کوکاکولا ترویج شادی به سبک کلاسیک

برندسازی رستوران در فضای دیجیتال

یکی از بهترین نمونه‌های کسب موفقیت از طریق بازاریابی متمرکز بر خرده بازار هاست
در واقع این تولیدکننده نوشیدنی تمام تمرکز خود را روی حضور در رخدادهای مهم محلی قرار داده است.
برای مثال کوکاکولا در مصر ۶۵۰ مرکز تصفیه آب برای روستاهای محروم این کشور را تهیه کرده
و در عین حال در ماه رمضان نیز برای کودکان خاورمیانه وعده غذایی مخصوص ارسال می کند.
در هند آنچه حمایت مالی از طرح توسعه مدارس در مناطق محروم نام دارد توسط این برند حمایت مالی شده است.

آنچه در طرح های بازاریابی کوکاکولا واضح است
تلاش برای جلب عواطف و احساسات افراد به صورت واقعی است
به عبارت بهتر پیامی که  استراتژی این برند به  مخاطب منتقل میکند در یک کلمه خلاصه می‌شود (((شادی))) این کلمه هیچ  نیازی به ترجمه ندارد همه آن را حس خواهند کرد

در این مقاله از کتاب راهنمای جامع برند سازی و مدیریت برند ( علی خویه ) استفاده شده است

درباره عسل آهنچی

1 پاسخ به الگو های بازاریابی برند های بزرگ

[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *