نقش فناوری اطلاعات در بهره وری رستوران ها

واژه فناوری اطلاعات یا Information Technology توسط لویت و وایزلر در سال ۱۹۸۵ به منظور بیان نقش رایانه در پشتیبانی از پردازش داده ها در سازمان های بزرگ و کوچک مورد استفاده قرار گرفت.
که امروزه در رستوران ها هم مورد توجه قرار گرفته است.
در سال ۱۹۶۲ موسسه فنی جورجیا مفهوم فناوری اطلاعات را چنین بیان کرد که دانش بررسی ویژگی ها و چگونگی اطلاعات نیروهای حاکم بر جریان داده ها و ابزار آماده سازی آن ها جهت افزایش عملکرد سازمان میباشد، آماده سازی اطلاعات باعث بررسی دقیق وعلمی، جمع آوری، سازماندهی، ذخیره سازی، بازیابی، تفسیر و اشاعه و استفاده از این اطلاعات در پروسه عملیاتی مجموعه خواهد شد. در کل فناوری اطلاعات مطالعه، طراحی و مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کاربردهای نرم افزاری و سخت افزاری کامپیوتر است که به این ترتیب آن داده های کاربردی گردآوری شده و برای پروژه های مختلف استفاده میشوند.

در کشور ما نیز سرمایه های بسیاری به سمت، افزایش امکانات مرتبط با فناوری اطلاعات در سازمان ها و بخصوص در رستوران ها، توسعه شبکه های داخلی و بهبود برنامه های کاربردی در مدیریت، روانه شده است. در این شرایط که حجم ورودی های اطلاعاتی رستوران افزایش میابد بیراه نیست که انتظار افزایش نتایج خروجی و در نهایت افزایش بهره وری را داشته باشیم.

در علوم اقتصاد، بهره وری از مفاهیم مهم است که اشاره به برداشت حداکثری از منابع و نیروی انسانی، کاهش هزینه های کلی تولید دارد. درحالی که منفعت تمام گروه ها اعم از مدیریت، کارکنان و مصرف کنندگان در آن لحاظ شده باشد.

در این شرایط یکی از بهترین ابزار هایی که اقتصاد دانان به آن اعتقاد دارند، به کار بستن فناوری اطلاعات و ارتباطات در رستوران و مجموعه ها است. در حال حاضر با توجه به بالا گرفتن رقابت بین رستوران ها برای جذب و حفظ مشتری، رستوران هایی با تفکر اقتصادی نه تنها فناوری اطلاعات را در مجموعه خود به کار می گیرند، بلکه از دیگر فناوری های جدید نیز مانند باشگاه مشتریان برای پوشش دادن نیاز های خود و مصرف کنندگان خود بهره می گیرند. 


تجزیه و تحلیل داده ها در دو مرحله انجام میشود:

در مرحله اول نه تنها رابطه مثبت بین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و بهره وری در رستوران آشکار می شود بلکه بازگشت سرمایه بیشتر از طریق فناوری اطلاعات در قیاس با سرمایه های دیگر نیز قابل مشاهده خواهد بود. 
در قدم دوم عوامل مهندسی مجدد فرایندها توسط متخصصان ارزیابی می گردد، تنایج نشان خواهد داد که تفاوت بسیاری بین شرایط حاضر با شرایط مطلوب رستوران وجود دارد.

در نهایت این نتیجه به دست می آید که افزایش بهره وری کل، ارتباط نزدیک و مستقیمی با سرمایه قرار داده شده در بخش تحقیق و توسعه (R&D) و فناوری اطلاعات دارد .


درباره الهه صادقی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *